Artikel

Julias benhårde drømmejob

At være guide hos Ung Rejs kan på overfladen ligne en lang sommerfest, men der ligger en masse hårdt arbejde bag.  

”Man er stort set på arbejde hele tiden, og sover vel kun fem timer i snit hver nat. Samtidig skal man konstant have smilet på og være udadvendt, så gæsterne ikke kan se, at man er mega-stresset over et eller andet. Men det er jo samtidig det, der er det fede. Og tro mig: Det er det hele værd!”

Julia Ring Levy er tilbage i Valby efter endnu en syv ugers sæson som Ung Rejs guide i Lloret de Mar i Spanien. Ligesom sidste år har guidearbejdet blandt feststemte unge danskere tæret på kræfterne. 2014’s efterfølgende uge i sengen med halsbetændelse var i år skiftet ud med influenca. Men nu er hun helt ovenpå igen og klar til at tage kampen op med markedsføringsøkonomi på Copenhagen Business Academy.

For den jyskfødte pige, der voksede op på Vestsjælland, startede hele guidekarrieren efter afsluttet studentereksamen fra Kalundborg Gymnasium. Efter de tre gymnasieår med usikkerhed om, hvad hun skulle bruge fremtiden til, besluttede hun sig for at tage på guideskole, så hun kunne følge i fodsporene på de guider hun havde oplevet på sin egen tur med Ung Rejs i 2012.

Det havde set ud som et drømmejob, og ’Service og Co’s guideskole i Spanien var vejen til en tilværelse med fest og farver under Lloret de Mars’ blå sommerhimmel.

”Og guideskolen blev virkeligt et vendepunkt i mit liv,” husker Julia.

”Egentlig tog jeg ned på skolen uden rigtig at have noget kendskab eller forventninger til, hvad det gik ud på. Jeg vidste bare, at det sikkert kunne skaffe mig et guidejob hos Ung Rejs. Men kurset åbnede virkelig op for, at jeg fik en masse kendskab, ikke bare til guidefaget, men også til mig selv og min personlighed,” fortæller Julia, der var imponeret over, hvor realistiske og krævende opgaverne var.

”Da kurset var forbi følte mig virkelig klar til at komme ud og være guide og give kunderne en god service,” siger Julia, der dog lige skulle overbevise Ung Rejs om, at hendes nye kundskaber skulle bruges hos dem. Sammen med andre rejsebureauer præsenterede de sig for det nye kuld guider allerede under skoleopholdet, og Julia lagde øjeblikkelig billet ind hos dem. Et par uger efter blev hun inviteret til jobsamtale hjemme i Danmark og dagen efter kom svaret, der betød, at hun kunne iklæde sig den sorte trøje med rød sol logoet og teksten ’Ung Rejs Guide’.

I hendes første sæson i 2014 var hun én af fem guider, der sammen med destinationschefen servicerede 180 gæster på ugebasis. I år var de sammen med destinationschefen fire guider til godt 200 ugentligt besøgende. Så hvis man tror at guidetilværelsen kun er sorgløse uger med party, billig alkohol, sommerflirt og dans til den lyse morgen, så bliver mødet med realiteterne lidt af en brat opvågning. 

I hendes første sæson i 2014 var hun én af fem guider, der sammen med destinationschefen servicerede 180 gæster på ugebasis. I år var de sammen med destinationschefen fire guider til godt 200 ugentligt besøgende. Så hvis man tror at guidetilværelsen kun er sorgløse uger med party, billig alkohol, sommerflirt og dans til den lyse morgen, så bliver mødet med realiteterne lidt af en brat opvågning.  

”Jeg var virkelig overrasket over, hvor meget planlægning det kræver at få mange af arrangementerne til at klappe perfekt,” forklarer hun.

”Vi har fire fester hver uge og specielt ’Ung Rejs by Night’, det vi også kalder pubcrawl, kræver virkelig gennemarbejdet planlægning. Vi har forskellige konkurrencer og events rundt på diskotekerne, så ankomst og afgang skal simpelthen passe perfekt samtidig med, at alle rekvisitter, præmier og musik skal være klar alle stederne. For at det kan gå op i en højere enhed, skal vi guider være rigtig godt forberedte, løbende kommunikere og præcist vide, hvad der er vores ansvarsområde”.

Julia forklarer også, at sikkerhed og professionalisme er vigtigt for Ung Rejs. Gæsterne – og deres forældre derhjemme - skal vide at man er i gode hænder på ferien. Selv om guiderne naturligvis skal feste sammen med gæsterne, så er der altid en, der overhovedet ikke drikker, mens de øvrige guider skal holde sig til ganske få genstande. Ønsker man som guide en fyringsseddel og en flytur hjem er et imtimt samvær med en af gæsterne nok. Man er professionel guide og ikke kysse- eller sexpartner når man er ansat hos Ung Rejs.

”Den regel kan godt være lidt hård en gang i mellem,” forsikrer Julia, der med sit lange brune hår, udadvendte væsen og let til smil, ikke er ukendt med romantiske tilbud fra højstemte feriegæster, men omvendt har hun fuld forståelse for, at reglen er der, så der ikke opstår komplicerede situationer, der kan influere på arbejdet.

Om Julia, der ligeledes har hentet sig erfaring som skiguide i vintersæsonerne, også bliver at finde med Ung Rejs logoet på blusen næste år vil tiden vise.

”Jeg kunne godt tænke mig at bevæge mig lidt op i systemet og eventuelt blive destinationschef,” forklarer hun. Eventuelt kan studier og andre omstændigheder også gøre, at hun tager et pause-år, men at hun har lyst til mere, er der ingen tvivl om.

”At give de her unge mennesker en ferie de aldrig glemmer, er simpelthen så fedt. Og de er faktisk rigtig gode til at rose os guider for det vi gør for dem. Derfor er man bare så glad når man kommer hjem efter en sæson, for man føler faktisk, at man virkelig gør en forskel,” siger Julia Ring Levy, der nok må indstille sig på, at den kommende tids markedsføringsøkonomi kræver lidt mere nattesøvn og lidt mindre party.

Alle Ung Rejs guider er uddannet fra Service & Co. Guideuddannelse. Skandinaviens største guideskole. En guideuddannelse tager 5. uger og foregår i Nordspanien. Service & Co. har over 60 forskellige samarbejdspartnere og en unik jobgaraniti. Du kan læse mere om Sevice & Co. her:  www.service-co.dk