UNDERSØGELSE: De unge vil have substans

Skrevet d. 02/01-2015 af: John N. Tobiesen

Ung Rejs er et af de mest kendte brands i rejsebranchen blandt de 16-23 årige. Ni ud af ti kender eller har hørt om selskabet og næsten halvdelen nævner Ung Rejs som det første ungdomsrejsebureau de kan komme i tanker om.

Det nogle af konklusionerne i den store markedsundersøgelse, som Ung Rejs gennemførte i foråret. En anden konklusion er at de unge vil have medindflydelse på rejsen, samt mulighed for at dyrke sport og opleve noget kulturelt. Så nu er Ung Rejs klar med et nyt koncept, der favner hele ferien og ikke kun festen.

”Det har været en spændende proces og vi er glade for at vi har så stærkt et brand hos de unge, men vi er også blevet overraskede over hvor meget de unge rent faktisk efterspørger kulturelle aktiviteter, adventure og sport. De fleste unge sætter faktisk pris på en god tapas og de vil gerne høre om Gaudí på Barcelonaturen.”, siger selskabets direktør John Tobiesen.

Det nye feriekoncept kommer til at indeholde en række gratis sportsaktiviteter. Derudover bliver det muligt for feriegæsterne at deltage i forskellige kulturelle aktiviteter: ”Man kan for eksempel tage med guiden ned og prøve en rigtig tyrkisk barbering med æblete og det hele eller deltage i udflugten til Bomuldsbjerget. I Spanien bliver der arrangeret tapas, kørt udflugter til Barcelona og lavet guidede ture til Lloret de Mars gamle borg, Castell de Sant Joan. Denne tur afsluttes i øvrigt med stearinlys og solnedgang ved den ’hemmelige bugt’, Cala Banys.”

Feriegæsterne kan også blive udfordret fysisk med rafting, dykning, klatring, bungee jump og ATV Safari. Alt sammen under ordnede forhold med professionelle instruktører.

Ung Rejs har i løbet af sommeren testet sit nye koncept i feriebyen Lloret de Mar på Costa Brava, ca. 80 kilometer nord for Barcelona, samt i den tyrkiske badeby Alanya.

I Lloret de Mar er der bl.a. arrangeret morgenløb, fodboldturnering mod guiderne, beach volley og aerobic. Alle aktiviteter er gratis og gennemføres af danske Ung Rejs guider og lokale instruktører.

Sidsel Nederby er destinationschef i Lloret og hun er positiv overrasket over opbakningen: ”Vi har faktisk formået at få hver tredje gæst med til en eller anden sportsaktivitet hernede. Det er mere end vi havde forventet, for konceptet blev først lanceret efter at hovedparten af rejserne var blevet solgt.”

I Alanya har guiderne fået frie hænder til at lave det ultimative ferieprogram. Eneste betingelse var at der skulle være gode fester og nye aktiviteter med mulighed for at prøve grænser af. ”De har været ellevilde og brænder fuldstændig igennem hernede. Vi spiller beach volley, tager på dykkerture og spiser tyrkiske specialiteter. Vores guide Frederik har haft flere gæster med hos barberen og de har også været i tyrkisk bad. I slutningen af sæsonen kom  Tiësto herned og vi har også haft besøg af Uffe Holm og Rasmus Seebach ude på Palm Beach. Gæsterne elsker det og for guiderne er det sjovt og afvekslende”, siger Camilla Korsholm, der er destinationschef i Alanya.

Ifølge Ung Rejs direktøren er det nødvendigt med flere tilbud til de unge og han mener at det er utopi at tro at når de unge fylder 18 år, så gør de hvad der passer dem: ”Det gør de bestemt ikke. Den nye generation af unge har stærke bånd til både forældre og kammerater og søger accept i gruppen og hos familien.”, siger han: ”Hvis forældrene eller vennerne synes at adventure i Lloret er mere cool end en traditionel ungdomsrejse til Bulgarien, så er det sandsynligt at den unge vælger at rejse til Lloret – men det er også sandsynligt at der stadig bliver festet igennem om aftenen. Derfor er det vigtigt at vi kan favne hele ferien og ikke kun festen.”

”De fleste forældre som vi har talt med i forbindelse med undersøgelsen har fuld forståelse for at deres børn på et eller andet tidspunkt skal løsrive sig og gøre oprør. Det gjorde de selv og sådan har det altid været. Det nye er, at forældrene ønsker at de unge skal have noget brugbart ud af oprøret og at de unge i højere grad lytter til deres forældre.”

Til efteråret lancerer Ung Rejs et nyt koncept med storbyferie og fodboldrejser til Barcelona og den kommende vinter lukker selskabet op på det eksklusive skisportssted Bansko i Bulgarien.

Ung Rejs er Danmarks største charterselskab for unge. Selskabet beskæftiger fem personer på kontoret i Tjæreborg, samt ca. 30 rejseledere, destinationschefer og servicesupervisere på rejsemålene.

Ung Rejs har som eneste selskab indført en særlig følg-hjem-ordning på alle rejsemål, så gæsterne kan mødes med guiderne i nattelivet i tidsrummet og blive fulgt hjem til hotellet.

Alle Ung Rejs guider er diplomuddannede gennem Skandinaviens eneste statskontrollerede guideskole Service & Co.